"We can not achieve our wildest dreams by remaining who we are"
Al heel lang speelde het idee door mijn hoofd om een blog te beginnen van mijn reisavonturen.
Reizen is een grote passie van mij en ik neem mijn herinneringen graag mee met me terug door ze vast te leggen op foto of film.

Als moeder van 3 en een hond in een niet standaard gezin vol humor en gekkigheid, maak je altijd wel wat mee.

Naast reizen, zijn we gek op cultuur en kunst en de wilde avonturen van onze hond Lola (My name is Lola).

Dus voor diegene die er al zolang naar verlangd hebben om mijn avonturen (en ook die van Lola) te lezen en foto's te zien: "A sparkle of Dani's world". Love Danielle

zondag 6 augustus 2017



Zoals beloofd zou ik jullie nog vertellen over mijn bezoek aan Altafulla bij daglicht…en oh wat was het warm. Het was net alsof ik in een Romeins dorp aan het wandelen was, maar dan anno 2017. Een leuke ervaring en door de hitte had ik ook geen zin om mensen gedag te zeggen. Dat geblaf kost me dan teveel energie, dus ik hobbel rustig achter mijn baas aan en luister goed naar wat ze mij te vertellen hebben over de stad. Tja goed luisteren levert mij een worstje op en ik kan jullie dan ook vertellen over de geschiedenis van de stad…een win-win situatie zeg ik dan J


Het gebied rondom Tarragona was een belangrijk onderdeel van het Romeinse Rijk in Spanje. Deze voetafdruk die de Romeinen hier hebben achtergelaten, vind je nog op vele plekken rondom de stad terug. Op weg naar Altafulla zie je de toren van de Scipio’s.




De romeinen hadden de gewoonte de overledenen dicht bij belangrijke wegen of paden te begraven. In Hispania was het meest gebruikelijke grafmonument de graftoren. De zogeheten Toren van de scipio’s (1ste eeuw) heeft een vierkant grondplan, is eenvoudig gebouwd en bestaat uit drie op elkaar geplaatste stukken, die in omvang toenemen van boven naar beneden. In het bovenste gedeelte is een reliëf bewaard waarin twee figuren zijn uitgebeeld. Binnen in dit derde gedeelte bevond zich de grafkamer met de as van de overledenen. Het tweede gedeelte bevat twee symmetrische figuren die Artis voorstellen. Deze godheid van Frygische oorsprong wordt met de grafcultus in verband gebracht. Lange tijd werden deze twee reliëfs ten onrechte als de broers Scipio beschouwd, centrale figuren in de eerste Romeinse militaire campagnes in Hispania, vandaar de naam van het monument.
(Bron: De groene gids, Michelin)



Na een korte stop bij de Toren van de Scipio’s, zijn we doorgereden naar Altafulla. Als je hier ’s avonds rondloopt krijg je het idee dat je terug in de tijd gaat…de Romeinse tijd. Zo gezellig en sfeervol, maar overdag is het er ook heel gezellig. Dit is het kasteel waarmee ik mijn vorige blog eindigde. Toen was het donker en nu is het licht.







Altafulla. Het vlakke en zanderige landschap van de Costa Dorado verandert bij het naderen van Altafulla. Dit kustplaatsje wordt in het noorden beschermd door de heuvel van Els Munts. Hij werd gevormd door afzettingsgesteenten en aangespoelde materialen  van de rivier Gaiá.
Het stadje heeft een zeer typisch silhouet, met helemaal bovenaan het kasteel en de kerk. De grote huizen staan dicht bij elkaar in de ouder wijk. Eromheen ligt een wirwar van smalle middeleeuws lijkende straten.
Het lange strand strekt zich uit tussen de heuvel Els Munts en de rotswand, waarop het kasteel van de markiezen van Tamarit staat.
(Bron: de groene gids, Michelin)





Weet je wat leuk is in dit dorpje? De plaatselijke wijnboer. Als je langs zijn winkel loopt, vermoed je niet hoe cool het is. Je neemt je plastic fles mee, groot of klein, en laat hem vullen met de wijn die je graag wil drinken. Heerlijk…althans dat zeggen mijn bazen. Ik ben natuurlijk alcoholvrij J


Het standbeeld links staat voor de “Feste majors”. Het is een feest waar ze de patroonheilige van een dorp of een wijk vieren en het duurt 3 tot 4 dagen. Een van de dingen die ze doen is een menselijke toren bouwen. Dit is een sport op zich en er wordt daar het hele jaar voor getraind.



 Toen ik door de wijken liep werd ik door allemaal nieuwe vrienden begroet. Van bovenaf het balkon, op de stoep en ook al trok zijn baas hem, bleef mijn vriend naar me lonken. Ik denk dat hij me echt leuk vond J
Zo zie je maar een taalbarrière hoeft geen obstakel te zijn om elkaar te begroeten!


Ik hoop dat jullie weer genoten hebben en een stukje wijzer zijn geworden over Altafulla. Tot de volgende keer als ik jullie ga vertellen over de Duivelsbrug.



Ben je al nieuwsgierig wat ik daar heb gezien?

Love Danielle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten