"We can not achieve our wildest dreams by remaining who we are"
Al heel lang speelde het idee door mijn hoofd om een blog te beginnen van mijn reisavonturen.
Reizen is een grote passie van mij en ik neem mijn herinneringen graag mee met me terug door ze vast te leggen op foto of film.

Als moeder van 3 en een hond in een niet standaard gezin vol humor en gekkigheid, maak je altijd wel wat mee.

Naast reizen, zijn we gek op cultuur en kunst en de wilde avonturen van onze hond Lola (My name is Lola).

Dus voor diegene die er al zolang naar verlangd hebben om mijn avonturen (en ook die van Lola) te lezen en foto's te zien: "A sparkle of Dani's world". Love Danielle

vrijdag 4 augustus 2017






“Maak van elke situatie iets moois ook al is het overleven”
Het moeilijkste thema van de holocaust choiceless choices.

De Duisters speelden kat en muis spel met de joden. Niemand wist wat ze werkelijk van plan waren.



Plattegrond van Auschwitz II Birkenau. 


Als je het kamp betreedt wordt je stil  hoe groot het terrein is…Wat heeft er zich hier afgespeeld wat de buitenwereld nooit bereikt heeft? De wind waait door je haren, de zon verwarmd je gezicht, maar je hart wordt vastgepakt door een ijskoude hand.


Olga Lengyel: ”Als ik terugdenk aan onze aankomst in het kamp, doen de treinwagons me denken aan doodskisten.  Het was een begrafenistrein. De SS en de Gestapo waren de begrafenisondernemers, de officieren die onze bezittingen doorzochten waren onze hebberige en ongeduldige erfgenamen. Wij waren bij aankomst enorm opgelucht. Alles was beter dan de verschrikkelijke onzekerheid. Niets was erger dan de sombere treinwagon, de stinkende gevangenis op wielen vol kreunende en jammerende mensen. 

We hoopten dat we snel uit de wagon bevrijd zouden worden, maar dat bleek ijdele hoop. We moesten nog een achtste nacht in de trein doorbrengen, dicht op elkaar gepakt om maar niet in aanraking te komen met de rottende lijken. Niemand sliep die nacht. Het gevoel van opluchting maakte plaats voor angst, alsof een zesde zintuig ons waarschuwde voor het dreigen de gevaar. Met moeite baande ik me een weg naar het raampje. 

Buiten zag ik een vreemd schouwspel. Een oerwoud van prikkeldraad, dat regelmatig verlicht werd door sterke zoeklichten. Alles was dan gehuld in een felle zee van licht. Het bood een beklemmende aanblik, maar was tegelijk ook geruststellend. Deze gigantische verspilling van elektriciteit moest er wel op wijzen dat de beschaving nabij was en dat onze lijdensweg ten einde was.

Ik begreep toen de ware betekenis van dit schouwspel nog niet.”
Uit het boek: Olga lengyel, leven met de dood/ een vrouw overleeft Birkenau.







“Op het perron zagen we een groepje mannen in gestreepte gevangenisuniformen. We waren diep onder de indruk. 
Zouden wij net zo gebroken en uitgemergeld worden als zij?


Olga Lengyel verloor in Birkenau haar twee kinderen, haar man en haar beide ouders. Bij de eerste selectie in Birkenau waren Olga, haar man en haar oudste zoon aanvankelijk geselecteerd voor dwangarbeid. Op speciaal verzoek van Olga mocht ook haar oudste zoon met oma mee in de hoop dat hij gespaard zou worden voor zware lichamelijke arbeid. Olga kon niet weten dat zij hem daarmee de gaskamer in stuurde.


Olga was vrijwillig en uit solidariteit met haar man meegegaan op transport. Uit eigen beweging nam zij haar kinderen mee en haar ouders mee. Hun dood heeft zij altijd met zich meegedragen.

“Het is mijn schuld, mea culpa, mea maxima culpa!”


Kinderen en ouden van dagen kregen automatisch het bevel: Nach Links.  Bij de scheiding weerklonken wanhopige kreten.
“ Het angstige “Mam, mama!” zal ik altijd blijven horen.”


Van elk transport lieten de Duitsers een paar 1000 gedeporteerden in leven, omdat ze hulp nodig hadden bij de vernietiging van miljoenen anderen. Een aantal van deze mensen moesten het vuile werk voor de Duitsers opknappen, als lid van het zogenaamde Sonderkommando.





En dan loop je het pad dat velen hebben gelopen richting de gaskamer….Hoe zouden zij zich gevoeld hebben of vermoeden ze niet wat hen te wachten stond? Wat denk jij?


Till next time in Auschwitz Part 7.

LOVE DANIELLE


Ben je na het lezen van mijn blog geïnteresseerd geraakt in het museum, bezoek de website: http://auschwitz.org/en/








Geen opmerkingen:

Een reactie posten