"We can not achieve our wildest dreams by remaining who we are"
Al heel lang speelde het idee door mijn hoofd om een blog te beginnen van mijn reisavonturen.
Reizen is een grote passie van mij en ik neem mijn herinneringen graag mee met me terug door ze vast te leggen op foto of film.

Als moeder van 3 en een hond in een niet standaard gezin vol humor en gekkigheid, maak je altijd wel wat mee.

Naast reizen, zijn we gek op cultuur en kunst en de wilde avonturen van onze hond Lola (My name is Lola).

Dus voor diegene die er al zolang naar verlangd hebben om mijn avonturen (en ook die van Lola) te lezen en foto's te zien: "A sparkle of Dani's world". Love Danielle

woensdag 6 december 2017

Ans Markus.

Jezelf anders voordoen dan je bent,
Is in eerste instantie een leugen naar jezelf.
Koester je eigenheid.
Je bent het waard!



Afgelopen zondag had ik eindelijk de mogelijkheid om naar de tentoonstelling van Ans Markus in het Jan van der Togt museum te gaan in Amstelveen.  Deze tentoonstelling is tot 7 januari 2018 te zien.

  
 


Prachtige pentekeningen van Ans Markus.


Geïntrigeerd door haar prachtige kunstwerken die ik in de media had gezien, wilde ik graag naar deze tentoonstelling toe. De kunstenares kende ik niet, maar een indruk van haar dacht ik wel te hebben: “afstandelijk en zelfs arrogant”. Wat kwam ik van een koude kermis thuis en wat greep mij haar tentoonstelling aan. Dit had ik zo niet verwacht toen ik naar deze tentoonstelling ging! De herkenning in haar verhaal, het vrouw zijn, de kwetsbaarheid en onzekerheid, vechten voor je liefde: tekenen en doen waar je blij van wordt. Wat zijn kunstzinnige mensen toch leuk en speciaal….zo anders!!

 Bronzen collectiestukken van Ans Markus.


Je bent
Zo mooi anders
Niet
Meer of
Minder anders
Maar zo mooi
Anders

Buiten dat ik onder de indruk ben van haar werk en nieuwsgierig hoe zij bepaalde technieken heeft toegepast, blijft die verrastheid die mij overviel het meeste bij van deze tentoonstelling.
De koppelingen die ik kon maken naar mijn eigen leven, waarin ik zo vaak verrast ben over het beeld van wat mensen van mij hebben en hoe ik mezelf zie en ervaar. De woorden van Ans Markus “ik maak me onzichtbaar” en “achter het kostuum dat ben ik; zwarte ogen en haar strak naar achteren” raakten mij diep, want ik realiseerde mij de herkenning. Een hard schild , de kat uit de boom kijken en een bepaalde afstandelijke houding verhullen ook mijn onzekerheid en wantrouwen richting de mens met wat ik allemaal heb meegemaakt en zoals Ans Markus zo mooi zegt: “Maar altijd die make-up en het haar naar achteren heb ik nodig om al mijn kwetsbaarheid op zijn minst een beetje te verhullen”…en zo ik ook.

Van denken
Worden we moe
Dus oordelen
We maar wat
 
 Ans Markus heeft nooit een opelding gedaan in de kunst, maar heeft zichzelf alles aangeleerd. Door stillevens te schilderen, leerde zij zichzelf de techniek aan om dit verder uit te werken op een groter doek. Ze noemen het TALENT!
Wat we vaak vergeten dat mensen als Ans Markus, die het al gemaakt hebben, ook van ver zijn gekomen. Niet veel hebben het geluk om te doen waar ze goed in zijn en meteen succesvol te worden. Ook een schilderij duurt maanden voordat het gemaakt is. Het leven brengt je soms op paden die maken dat je droom even op een zijspoor komt en je heel hard moet knokken om brood op de tafel te krijgen…maar geef die droom nooit op. Want die droom, doen waar je energie van krijgt, geeft je ook veel energie…..”Schilderen heeft me altijd gered”, zegt Ans Markus.


De tentoonstelling gaf mij weer moed en energie om door te gaan met mijn droom…het schrijven en verder uitwerken van dit blog. De creativiteit in mij die ik al zolang op een zijspoor heb gezet nu tot leven te laten komen. En ja op mijn leeftijd mag je ook nog dromen hebben en ze proberen te realiseren……

I’ve learned that people
Wil forget what you said,
People will forget what you did,
But people will never forget
How you made them feel


Ans Markus you made my day……en het was ook nog leuk om je te ontmoeten in het museum en te ervaren wat voor prachtig mens je bent.


 Verborgen verdriet


Love Danielle

Met je museumkaart (https://www.museumkaart.nl/) kun je gratis naar binnen bij het museum van Jan van der Togt (https://www.jvdtogt.nl/)
Op alle zondagen tot en met 31 december 2017 is kunstenaar Ans Markus van 13.00 – 15.00 uur in Museum Jan van der Togt om bezoekers rond te leiden door haar tentoonstelling. De instaprondleidingen vinden steeds om 14.00 uur plaats.

Vanaf 7 november wordt er ook werk van Markus getoond in het Amstel Hotel in Amsterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten