"We can not achieve our wildest dreams by remaining who we are"
Al heel lang speelde het idee door mijn hoofd om een blog te beginnen van mijn reisavonturen.
Reizen is een grote passie van mij en ik neem mijn herinneringen graag mee met me terug door ze vast te leggen op foto of film.

Als moeder van 3 en een hond in een niet standaard gezin vol humor en gekkigheid, maak je altijd wel wat mee.

Naast reizen, zijn we gek op cultuur en kunst en de wilde avonturen van onze hond Lola (My name is Lola).

Dus voor diegene die er al zolang naar verlangd hebben om mijn avonturen (en ook die van Lola) te lezen en foto's te zien: "A sparkle of Dani's world". Love Danielle

maandag 9 oktober 2017

My name is LOLA….


Doe elke dag iets nieuws.
Omdat het kan, omdat het leuk is, omdat je er gelukkig van wordt. 
Doe het!!


Dat jullie niks van mij horen is niet dat ik niks meer meemaak of kattenkwaad uithaal..in tegendeel!
Ik sloop nog steeds kussens, kartonnen dozen en als de bazin niet oplet en de achterdeur staat open dan sleep ik heerlijk de hele was naar buiten. Alles voor aandacht J en dat ik blaf naar vreemde mensen als ze bij mij thuis komen moet ik ook nog even aanwerken. Ik doe mijn best, maar soms is het allemaal best verwarrend en veel…geef me de ruimte en het komt goed!


 

Maar vandaag ga ik jullie niet vertellen wat ik allemaal uitspook en meemaak met mijn vrienden, maar neem ik jullie mee terug naar de zomer die ik in Spanje doorbracht. Met al die regen die momenteel valt in Nederland, heb ik wel weer eens behoeften aan mijn herinneringen van de zon en de relaxte Catalaanse cultuur. Dus ga met mij mee terug en krijg het zomerse gevoel weer even  in je gedachten.


Tarragona..een stralende, gastvrije stad met Romeinse roots aan zee. Vroeger heette het Tarraco en was een van de belangrijkste steden van het Romeinse Rijk. Dit  zie je nog overal terug in de stad.

In 218 voor Christus gingen de troepen van Publius en Gnaeus Scipio aan land in Tarragona en stichtten een praesidium of grote militaire basis. Dankzij de uitstekende strategische ligging en het voortreffelijke klimaat werd Tarraco heel belangrijk tijdens de militaire campagnes van de Tweede Punische Oorlog en later ook tijdens de verovering van het Spaanse territorium.

In de tweede helft van de 1ste eeuw voor Christus verruilde de stad haar oorspronkelijke militaire functie om van kolonie naar hoofdstad benoemd te worden van de provincie Citerior.


Hierdoor veranderde het stadsplein radicaal. Het hoger gelegen gedeelte erfde de militaire functie die Tarraco al had sinds de 2de-1st eeuw voor Christus. De gebouwen in dit gebied hadden een monumentale inslag en werden op drie grote terrassen gebouwd, elk met een welbepaalde functie: het eerste deel, waar nu de kathedraal staat, omvatte de ruimte voor de keizerlijke cultus. In het tweede deel, waar het gebouw van het Pretorium stond, werden de provinciale vergaderingen gehouden. In het derde en laagst gelegen deel lag het circus. Dit circus vormde een duidelijke grens tussen het “officiële” gebouwengedeelte en de lager gelegen stad of woon- en dienstenzone.

Tijdens de vier eeuwen Romeinse aanwezigheid was Tarraco, dat op een bepaald moment ongeveer 30.000 inwoners telde, een van de belangrijkste steden van het hele imperium en werd zelfs bezocht door Julius Caesar en keizer Augustus.

In de middeleeuwen kende Tarragona een tijd van achteruitgang door de val van de Romeinen, invasies van  Franken en Germanen. Echter toen de Moren Tarragona veroverde begon er een periode van bloei en in 1171 werd begonnen met de bouw van de nieuwe, majestueuze kathedraal. Tussen de middeleeuwse en moderne periode volgden zware economische en sociale crisissen elkaar op, maar door de bloeiende industrie en de wederopbouw van de haven bloeide de stad weer op.
Maar ook nu nog gaat het goed met de stad. Het is een van de actiefste steden van het Middellandse Zeegebied door de ontwikkeling van de petrochemische industrie en de haven. De stad heeft een cultureel aanbod van de hoogste kwaliteit, met een keur aan musea, concertzalen, bars, discotheken en bioscopen.  Naast dat het een universiteits stad is, die gevestigd zijn in prachtige gerenoveerde oude gebouwen, ligt ze aan een 15 km prachtige kustlijn met de mooiste rotsformaties en beste fijnste zandstranden van de hele Catalaanse kust. (Bron de groene gids Michelin)

In Catalonië is een "festa major" (jaarlijks dorps/stadsfeest) niet serieus te nemen zonder "castells", menselijke torens of letterlijk uit het Catalaans vertaald: kastelen.
Het "kastelen bouwen"kan gezien worden als een mengeling van een nationale sport en een sociaal fenomeen. De noodzakelijke elementen hierbij zijn kracht, teamwork, concentratie en discipline, moed en balans. Volgens de castellers is het een mix tussen keihard werken en en veel plezier.
De meeste torens tellen minimaal zeven lagen. Goed geoefende teams kunnen een castell binnen vijf minuten oprichten en weer ontmantelen.


Monumentencomplex van het Pretorium en Romeins circus.
Het Pretorium werd in de 1ste eeuw voor Christus als een administratief gebouw gebruikt, in de middeleeuwen werd het omgevormd tot koninklijke verblijfplaats, na de successieoorlog was het een legerkazerne en in de 19e eeuw een strafgevangenis.
Het Pretorium stond met het circus in verbinding via overwelfde tunnels, die je nu kunt bezoeken. Een wandeling door deze lange, ondergrondse tunnels, die het lager gedeelte van de stad met het hoger gedeelte verbonden, is best indrukwekkend. Je krijgt het gevoel door de funderingen van het Romeinse Tarraco te lopen, door gangen waar angstaanjagende gebeurtenissen plaatsvonden.

Het Romeins circus stamt uit de tijd van Domitianus (81-96 na Christus) en werd gebruikt voor paardenrennen. De abnormale ligging, binnen de ringmuur, was bedoeld om de stad in tweeën te splitsen: het openbare en officiële gedeelte in het hoger gelegen gebied en het woongedeelte in het lagere. Vanaf de 16e eeuw verloederde het Romeinse circus. De arena was 325 m lang en 115 m breed. De vorm is een typische rechthoek met ronde uiteinden. Enkele trappen en de meeste ondersteunende gewelven bleven bewaard. Er resteren rie van de zestig bogen van de buitengevel en overblijfselen van het podium en enkele monumentale toegangspoorten. Aan een van de uiteinden werd in de 14e eeuw de zogeheten toren van los monges gebouwd. (Bron: de groene gids Michelin).

Het amfitheater ligt ten oosten van de stad, op de helling van de heuvel waar het praesidium of de militaire basis van de Scipo’s werd bevestigd, buiten de oorspronkelijke stadsmuur. Het amfitheater is toegankelijk via de paseo de las Palmeras, een mooie tuin die de Rambla Nova met Rambla Vella verbindt. Vanaf hier kun je het amfitheater goed zien, maar als je wilt kun je er ook naar binnen gaan tegen betaling. Onder de arena werden talrijke kelders gegraven, bestemd voor de verschillende diensten van het amfitheater: vertrekken van de gladiatoren, opslagplaatsen, kooien, etc.

Beautiful people in a beautiful city.

El Serrallo, een zeemansbuurt die ontstaan is in het midden van de 19e eeuw, is een dagelijks drukbezochte visafslag. Hier heb je de beste visrestaurant van de stad en ’s avonds veranderd het hier in een levendige boel. Ik vond het heerlijk om er even door heen te lopen, de geur van vis op te snuiven en de wind door mijn haren te laten gaan…en toen was het tijd om weer naar huis te gaan.


Haal ook eens een ontbijtje buiten de deur net als de Catalanen en ontmoet nieuwe mensen!!


En nu moet ik naar buiten in de regen, maar tja mijn vrienden wachten op mij en dan gaan we weer lekker ravotten met zijn allen. 
Iedereen een fijne dag!


In tijden van tegenslag vindt men altijd wel iets om van te genieten.
In tijden van voorspoed ontwaakt de angst voor teleurstelling of verlies.



Love Danielle.

* Klik op de foto om hem beter te kunnen bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten