"We can not achieve our wildest dreams by remaining who we are"
Al heel lang speelde het idee door mijn hoofd om een blog te beginnen van mijn reisavonturen.
Reizen is een grote passie van mij en ik neem mijn herinneringen graag mee met me terug door ze vast te leggen op foto of film.

Als moeder van 3 en een hond in een niet standaard gezin vol humor en gekkigheid, maak je altijd wel wat mee.

Naast reizen, zijn we gek op cultuur en kunst en de wilde avonturen van onze hond Lola (My name is Lola).

Dus voor diegene die er al zolang naar verlangd hebben om mijn avonturen (en ook die van Lola) te lezen en foto's te zien: "A sparkle of Dani's world". Love Danielle

donderdag 15 maart 2018


China…..
mijn 3e dag.


Met beide voeten op de grond kom je geen stap vooruit!

 NI HOA

China..het land van de vele mysteries en mooie kleuren.
 
(Dat spelletje (foto midden) met de "verenbal" heb ik ook...hij is geweldig, maar moeilijk!)

En dat geeft ook het dilemma weer waar ik steeds tegen aanloop als ik een nieuw blog moet schrijven en maken van China. Zoveel mooie foto’s en inspiratie over China en zijn mooie cultuur. Keuzes maken is nou eenmaal niet mijn sterkste kant….ik wil jullie alles laten zien!
Daarom heb ik de keuze gemaakt J om in dit blog de tempel van de Hemel te laten zien en in het volgende blog de rest van wat ik had beloofd in het vorige blog van China.

Al vroeg liepen we het park in voor de tempel van de Hemel…..voor de grote drukte, maar wel al de bedrijvigheid van de lokale bevolking. Tegen betaling, een soort lidmaatschap, mogen zij het park in om te dansen, spelletjes te spelen, zingen met elkaar, hun inspiratie neer te schrijven zoals de man op de foto in dit blog….een soort buurthuis, maar dan a la China! Wat een mooi begin van de dag! Zo wil ik ook oud worden…….

De tempel van de Hemel…geen idee wat ik me daarbij voor moest stellen…totdat ik het zag. Het complex is groter dan de verboden stad en langzaam wordt je naar iets magisch toegesluisd als je over het terrein je weg volgt…….




(rechts in de foto de heilige midden steen)
De tempel van de hemel is in dezelfde periode gebouwd als de verboden stad (1420) onder het toeziend oog van keizer Yongle. In de 16e eeuw werden er allerlei nieuwe gebouwen toegevoegd zoals een nieuw Rond Altaar. Daarnaast werd het tempelcomplex binnen de stadsmuren opgenomen. In de 18e eeuw werd in opdracht van keizer Qianlong het complex gerestaureerd en nog verder uitgebreid. Helaas werd in 1889 de gebedshal voor Goede Oogsten getroffen door een blikseminslag en liep het ernstige schade op. De gebedshal had een belangrijke functie in het complex en werd daarom meteen weer herbouwd volgens de oude bouwtechniek. Niet met het originele gebruikte hout, maar Douglassparrenhout. Dictator Yuan Shikai hield er in 1914 een tot nu toe laatste religieuze ceremonie.
Maar wat is dat nou “de tempel van de Hemel”? Op zijn nuchtere Hollands gezegd een prachtig complex met mooie gebouwen die ruim zijn opgezet. Maar ga je erin verdiepen, dan ontdek je dat het een veel diepere waarde heeft die in onze culture geschiedenis niet terug te vinden is. Er werd geëerd in onze cultuur en geofferd,  maar van een hele andere orde dan in China. Het hele volk volgt….nog steeds.
Wij kwamen het complex binnen en zagen het Ronde Altaar. Je ziet een groot plein met offeraltaren en een groot wit marmeren terras van 3 niveaus…waar zijn we nu in beland….het lijkt wel een soort sprookje…door elke poort die je gaat komt er iets nieuws en fascinerend op je netvlies. 

Het Ronde Altaar is de heiligste plaats van het complex en staat voor de Mens, de Aarde en de Hemel. Dit was de plek waar de keizer bad, offers bracht en de hemel vroeg om raad hoe te handelen in staatszaken. Waarom was dit de taak van de keizer? De keizer was “de zoon van de hemel” en dus de tussenschakel tussen hemel en aarde.
Op het hoogste plateau is er in het midden een ronde steen die verhoogd ligt van de anderen. Het was op deze steen, waar de keizer bad, offers bracht en om wijsheden vroeg. Volgens de Chinese kosmologie is deze steen het middelpunt van de aarde. Het getal 9 staat centraal in het ontwerp van het Altaar. Tenslotte is dit het getal dat hemels is en het meest bij perfectie in de buurt komt volgens de Chinezen. Het Altaar is opgebouwd vanuit het getal negen. De marmeren platen aan weerszijden van het terras zijn gelegd in 9 concentrische cirkels, waarvan elk weer bestaat uit 9 stenen of een meervoud van 9. Ook de trappen en de balustrades zijn volgens het schema van 9 aangelegd….het heeft iets magisch dat alles tot in de detail is uitgewerkt. En je snapt wie even op die verhoogde steen heeft gestaan en haar ritueel heeft uitgevoerd!! J  Ook al had ik niet gevast voordat ik mijn gebed deed, want dat deed de keizer wel in zijn grote Vastenpaleis, dat aan de westzijde van het park ligt, voordat hij naar de steen ging .
Als we doorlopen komen we bij de drievoudige poort naar de Gebedshal voor de Goede Oogsten. Het is een prachtig 8-hoekig bouwwerk dat je leidt naar een nieuw sprookje dat aan je netvlies tevoorschijn komt. Je stopt, kijkt rond vanuit de poort om je heen en je mond valt weer open…… Weer zoveel details en je weet even niet waar je kijken moet. Ik begin maar ergens en vervolg zo mijn weg in de poort , het plein op en naar de Gebedshal……Verdwaasd en vol bewondering loop ik rond…wat een details, wat een kleuren en wat een prikkels…hoe kan ik dit allemaal onthouden. Gelukkig heb ik mijn camera!

Voordat je de gebedshal oploopt liggen er stenen tabletten, die de keizer altijd raadpleegde voor hij de treden van de Ronde Altaar beklom. Ze vertegenwoordigen zijn voorouders. En ook ik liet er even mijn hand op liggen..
Boven kun je een blik werpen in de Gebedshal..je blik wordt onmiddellijk getrokken naar de draken en de feniksen in groene, blauwe en gouden tinten. Ook de opstelling van de zuilen en de kleuren kunnen je niet ontgaan. Rond het gebouw loopt een echomuur…..gaaf! Je spreekt en je woord wordt naar een ver punt langs de muur gedragen en toegefluisterd naar wie ernaar luistert. Het draagt bij aan de mysterieuze sfeer van het plein. We hebben het getest en het werkt..wat hadden we een plezier met onze oren aan de muur.......


Voor de ingang van de gebedshal liggen de Drievoudige Geluidsstenen. De gids had ons verteld dat je op de stenen moest gaan staan, 3x klappen en je gebed/wens zeggen en dan zou de echo je gebed/wens meenemen naar de hemel. Werd hij beantwoord en goed gekeurd zou je dat wel merken. Dus Danielle heeft dit netjes 3 keer gedaan al huppelend over de stenen (net hinkelen van vroeger J) voor mijn 3 kinderen…..het kon me niet schelen of mensen naar mij keken of niet…..het was een ervaring op zich!



In de gebedshal voor de goede oogsten kwam de keizer zijn dank zeggen aan de hemel op de zomer- en de winterzonnewende en ook nog op de 15e dag van de eerste maanmaand om te bidden voor een goede oogst voor zijn volk.
Het is een gebouw dat gebouwd is zonder spijkers of cement met een prachtig gebeeldhouwde balustrade en een dak die is bedekt met meer dan 50.000 blauw geglazuurde tegels. Ook de binnenkant van de gebedshal is zoals we gewend zijn van de Chinezen tot in de detail uitgewerkt. De symbolische betekenis van de zuilen die het plafond dragen is als volgt: de 4 centrale zuilen versierd met Lotusbloemen staan voor de seizoenen, de buitenste zuilen staan voor de maanden van het jaar en de 12 wachten van de dag die om de 2 uur van de Trommeltoren worden afgekondigd. Zelfs de prachtige gouden draak op het plafond ontbreekt niet.

Op het complex vind je ook nog enkele bijhallen, waar prachtige informatieve tentoonstellingen zijn te bewonderen.

Eén van de fascinerende dingen die mijn oog trok tijdens mijn reis, waren de mythische figuren die ter versiering en bescherming op de daken van de gebouwen stonden. Aan de hoeveelheid die op de hoek van het dak staan, kun je zien hoe belangrijk het gebouw is.  De laatste in de rij, de Chinese prins Qimin, is mij het meest bij gebleven. Het verhaal op internet vertelt dat de figuren in een rij op het dak worden geleid door de Chinese King Qimin die op een Phoenix rijdt. Men zegt dat de koning na een nederlaag achterna gezeten werd door de vijand. Toen hij bij de rivier aankwam en niet verder kon, verscheen daar naast hem een grote vogel. De koning klom op de Phoenix en vloog weg. Hij was gered. 
De gids vertelde dat er een ander verhaal de ronde gaat. De prins (op internet staat koning, maar de gids sprak duidelijk over een prins) had een nederlaag geleden en zijn familie in verlegenheid gebracht. Voor straf is hij door de voorouders verdoemt om altijd vooraan op de Phoenix op het dak te zitten. 

Wie zal het zeggen wat het ware verhaal is? Weet één van jullie dat?

Op de kruising van de dakranden staat Chiwen. Volgens de legende is hij één van de negen zonen van de Chinese draak. Hij houdt ervan om in de verte te kijken, is niet bang voor vuur en kan een veelvoud van water uit zijn mond laten komen als een hevige regenbui. Je snapt hij is aanwezig om het gebouw te beschermen tegen vuur.
Tussen de prins Qimin en Chiwen zijn altijd een aantal dakelementen te vinden afhankelijk van de belangrijkheid van het gebouw. Zo staat het zeepaard voor wijsheid en loyaliteit en rijkt naar alle 4 de windrichtingen, de Phoenix vogel is de “koning de vogels” ofwel heilig persoon en voor kracht en moed is er de leeuw.

En het grappige is dat sinds ik deze kennis kreeg van de gids, ik als eerste eerst naar de dakranden keek van de gebouwen…nieuwsgierig wie de prins dit keer met zich mee had gebracht.

De deuren van de ingang naar een paleis, tempel of een landhuis zijn vaak versierd met een rij van gouden knoppen of koppen van spijkers. Zij weerspiegelen de rang van de bewoner. De poorten die werden gebruikt door de keizer hadden 9 rijen van 9 knoppen. Iedereen die hier onder kwam in rang had een lager aantal. Wat geweldig hoe de Chinezen communiceerden zonder een woord te gebruiken….ik hou daar wel van!




Zelfs de vogelkooi wordt meegenomen van thuis..en die hang je samen met je tas even in de boom!

Tot de volgende keer in het vervolg van de serie China….mijn vervolg van mijn 3e dag met o.a. het plein van de Hemelse Vrede en het Mausoleum van Mao. Tot dan!


( zingen in het park met iedereen die wil...het leven kan zo simpel zijn!)




Gebruik dingen,
Geen mensen.
Geef om mensen,
Niet om dingen.

Zajian

Love Danielle








** Klik op de foto’s om ze beter te kunnen zien.

Je kunt mij volgen via mijn eigen facebookaccount: Danielle de Rie of mijn eigen instagramaccount: daniellederie.. Follow en blijf op de hoogte wanneer er een nieuw blog online komt en alle extra’s informatie die niet op het blog verschijnt.

Bronnen: 100 mooiste schatten van China, China door Dr. John Makeham, China door Edward L. Shaughnessy, Hedendaags China door Zhang Yao & Bu Yi , internet en eigen materiaal.

Wil je ook naar China? Kijk op : https://www.kras.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten