"We can not achieve our wildest dreams by remaining who we are"
Al heel lang speelde het idee door mijn hoofd om een blog te beginnen van mijn reisavonturen.
Reizen is een grote passie van mij en ik neem mijn herinneringen graag mee met me terug door ze vast te leggen op foto of film.

Als moeder van 3 en een hond in een niet standaard gezin vol humor en gekkigheid, maak je altijd wel wat mee.

Naast reizen, zijn we gek op cultuur en kunst en de wilde avonturen van onze hond Lola (My name is Lola).

Dus voor diegene die er al zolang naar verlangd hebben om mijn avonturen (en ook die van Lola) te lezen en foto's te zien: "A sparkle of Dani's world". Love Danielle

vrijdag 5 januari 2018

Oud en nieuw in Spanje.
(Albir in Alicante)




Soms is het moeilijk om een oudjaar af te sluiten..
Maar bedenk dan ook, bij iedere afsluiting opent zich een nieuw begin..
Dus volg ook in het nieuwe jaar het pad van je dromen..
En niet de weg van andermans verwachtingen….



Dit jaar eindigde en begon ik de jaarwisseling in Albir in Spanje. Weer eens wat anders in je vestje in plaats van je winterjas.
In Nederland wordt er al volop vuurwerk afgeknald lang voordat het 12 uur ’s nachts is, in Spanje zie je dat fenomeen niet. Het was er heerlijk rustig voor mijn oren zonder continue bommen en granaten te horen die mij doen opschrikken.

Om oudjaarsavond in goede feeststemming te beginnen, besloten wij eerst naar Benidorm te gaan. Nieuwsgierig naar wat Benidorm ons te bieden zou hebben gingen we op pad. Ik moet eerlijk zeggen..ik werd verrast door Benidorm. Wat een leuke stad en wat een leven bruist er in de kern. Een feestje om daarbij te mogen zijn op oudjaarsavond.


Echter hadden we onze aanwezigheid ook beloofd op een feest in Albir, dus rond de klok van 22.30 uur reden we daar naar toe. Ook hier zat de feestgang er al goed in en werden we bij binnenkomst verzocht om pretpakket met “carnavalstenue” uit te zoeken.
Rond de klok van twaalf kreeg ieder gezelschap een fles champagne en een glas met twaalf druiven. 12 druiven dachten wij, wat moeten we daar nou mee. Wat bleek.. het is een Spaanse traditie op oudjaarsavond om DOCE UVAS (12 druiven) bij elke klokslag  om middernacht 1 druif te eten. Volgens de traditie zou dit de Spanjaarden dan het volgend jaar veel geluk brengen. En ik kan je vertellen het is best een uitdaging om druiven met pit zo snel mogelijk weg te werken bij elke klokslag. Het levert in elk geval wel kostelijke momenten op met iedereen die zijn mond vol heeft met druiven, druivensap al druipend langs de kin, om deze op een enigszins nette manier weg te krijgen. Eigenlijk een onmogelijke taak die vreselijk op je lachspieren werkt. En zo ga je dus al meteen positief en al lachend het nieuwe jaar in.



Maar waarom steken we vuurwerk af met Oud en Nieuw?

Het is weer zo’n traditie waar ik ook elk jaar gezellig aan deelnam, maar waarom? In ieder geval is het vuurwerk uit gevonden in AziĆ« en heeft zijn weg gevonden naar Europa en de rest van de wereld. 
China is nog steeds het grote bolwerk achter het vuurwerk en ook al gebruikten zij vroeger al het vuurwerk om hun feesten spectaculairder en speciaal  te maken, had  het afsteken van vuurwerk vroeger voornamelijk een religieuze reden. Vroeger waren de mensen erg bang voor kwade geesten en zij achten de kans erg groot dat deze zouden verschijnen met Oud en Nieuw. 

De hemelpoorten gingen tenslotte open om de weg vrij te maken voor hun geliefde voorouders, maar ook veel akelig gespuis zag dan zijn kans schoon. 

Door met de jaarwisseling vuurwerk af te steken wilden ze de kwade geesten laten schrikken en ze zo verjagen. Dan konden de mensen weer rustig slapen in het nieuwe jaar. Vandaag de dag geloven we niet meer in kwade geesten, maar uit traditie steken we nog steeds vuurwerk af. Of is het stiekem dat mensen elkaar de troef af willen steken?; Vinden mensen het kicken dat zij meer en mooier vuurwerk dan hun buren kunnen afsteken en is er een soort van competitie? Wie zal het zeggen, maar duidelijk is dat het veel mensen een kick geeft en we ook gewoon genieten van het mooie siervuurwerk. Het brengt ons samen op straat en even is er die saamhorigheid weer. Ik vond het een leuke ervaring om in Spanje “to meet and great new people” het nieuwe jaar in te gaan.


Maar het feest en de tradities waren nog niet voorbij in Albir op Nieuwjaarsdag.. de nieuwjaarsduik stond op het programma. Ook weer een traditie die sinds 1965, waarin de eerste nieuwjaarsduik werd georganiseerd door Jan van Scheijndel, steeds grotere vormen heeft aangenomen in Nederland. In 1965 waren er 8 deelnemers….nou dat waren er ietsjes meer op het strand van Albir! Ook al zijn de Hollanders dan ver weg van huis, dit laten ze zich niet door hun neus boren. Hollands, Spaans, Duits of wat voor nationaliteit dan ook, er was samenhorigheid op het strand met veel pret.
Jong en oud kwam kijken of duik in het water. Verschil was er niet!
 

En ook spiderman pompte de boel weer op!

Van sneeuwwitje tot hond...alles deed enthousiast mee!

Wat hadden ze een pret met elkaar in dat water!

 Een pracht spektakel dat werd aangemoedigd door “Spiderman” die iedereen ophitste, aanmoedigde en het water indreef.
Dat het water nog best fris was, was op menig gezicht af te lezen. Echter drukte dit de pret niet en ook al zat je niet in het water, het was een feestje om erbij te zijn. Na afloop hielp iedereen elkaar uit het water, kreeg een handdoek van vriend of onbekende gepaard met churrros en een beker gesmolten chocolade. Wat kan het leven toch vol verrassingen zijn!




Mister spiderman...de spaanse versie :)


Heerlijk die Churros met warme chocolade! Het was weer goed geregeld.



Als je even niet oplet als moeder weet je zoon de chocolade te vinden met als beloning een lekker chocolade snoetje!

Mijn Nieuwe jaar is vol energie en gezelligheid begonnen en ik hoop die van jullie ook. Lieve allemaal die ik heb ontmoet in Spanje…Bedankt!


Laat je dromen groot worden,
Grijp volop je kansen.
Ik wens jullie allemaal een boeiend, bijzonder, succesvol, inspirerend nieuw jaar toe!

Video is helaas gekanteld...wordt aan gewerkt!, maar ik wilde jullie de video niet onthouden dus ik heb ervoor gekozen om hem zo te plaatsen voor nu.


Love Danielle

** Klik op de foto om hem beter te kunnen bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten