Be youself
no matter what they say!
“Kom je ook naar de EXPO op de HKU?” zei mijn dochter die daar ook studeert. De 4e
jaars studenten Fine Art, Design en Education van de HKU tonen dan hun
eindexamenwerk……werd er nog gezegd. Natuurlijk kom ik, zei ik. Altijd leuk om
jong talent te zien….maar de EXPO is
veel meer dan dat….het is een feestje.
Elk jaar weer vermoed ik J
Elk jaar weer vermoed ik J
Op
zaterdag 30 juni 2018 reed ik naar Utrecht,
parkeerde mijn auto en liep het pand binnen….in de hal had ik niet kunnen
vermoeden hoe blij ik weer zou worden door al “dat kunst” te kunnen bewonderen
en te praten met de studenten. Wat een talent en variëteit… verschillende
technieken, materialen en de verschillende invalshoeken vanuit elke opleiding.
Je mocht gewoon vrij rondlopen, praten met wie je wilde, je kon de kunst kopen,
fotograferen of bewonderen….. lekker jezelf zijn en je ding doen. Daar wordt ik
altijd zo blij van……Be yourself no matter what!
Uren
heb ik rondgewandeld en vele foto’s gemaakt. Ik heb mijn uiterste best gedaan
de juiste namen van de kunstenaars bij de foto’s te zetten, maar ik maak ook
fouten. Dus als het niet geheel klopt, vergeef het mij dan maar. Ik heb een
keuze moeten maken uit vele mooie foto’s van prachtig werk, maar mijn blog moet
voor jou als lezer ook aantrekkelijk blijven. Toch moet ik
eerlijk bekennen dat dit blog weer een minitentoonstelling is geworden, maar ik vind het gewoon zo moeilijk om
keuzes te maken en het was zooooo leuk! De verhalen achter het kunstwerk vind ik ook
zo fascinerend!
Dus
wil jij de EXPO HKU ook een keer
bezoeken hou hun site ( https://exposure.hku.nl/
) dan in de gaten rond volgend jaar mei/juni 2019. De toegang is gratis.
Jur de Vries
The
influence of animations and comic books is everywhere in these paintings, but
rather than evoke happy childhood memories, they feature much darker symbolism:
cigarettes become metaphors for addiction to the point of disease, and both
acts of violence and their results feature often. In one of his paintings, Jur
cuts up and reconnects Mickey Mouse, leaving our childhood friend just barely
recognisable and bleeding on the operating table of his canvas. There are no
innocent icons anymore. Behind those trusted cartoon eyes lies the emptiness of
the dollar. In other works he refers tot he cartoon style more absractly, but
delivers just as poignant a commentary of our times. We are all being
manipulated constatly with images that claim to show us happiness. The bleak
nihilist visions and disjointed narratives in Jur’s painting serve as an
antidote. (Tekst: Michiel Westbeek)
Janneke Veerman
Ik ben
gefascineerd door het verborgen, innerlijke zelf. Terwijl er zich onrust af kan
spelen in de psyche, kun je dat van buiten niet altijd zien. Mensen kunnen
beheerst reageren op bepaald gedrag of opmerkingen van anderen, maar van binnen
kunnen ze angst, onzekerheid en zwakte ervaren. In mijn kleine werken laat ik
deze kwetsbare kant van een persoon zien. Ik toon de herinneringen aan
pijnlijke momenten. Ze zijn zoals scherven, overblijfselen van iets dat
gebroken is. (Tekst: Janneke Veerman)
Leon Stoffelen
An
image is always framed, and therefore not telling us what is happening outside
of its frame. So How can we trust it? In today’s global society, it’s becoming more
and more clear that we cannot tell the fake image from the real ons any more.
And once we have made and shared an image, we have no influence over where it
goes: it can pop up on every computer screen, being liked and being shared, and
archieving a vast and almost eternal wandering life as a meme. It’s called going
viral for a reason; like a virus these images reproduce themselves indefferent
to us, nestle within our brains and affect how we see the world. Leon Stoffelen
works wit hall these elements, with an approach that is conceptual and
painterly at the same time. (Tekst: Michiel Westbeek)
(Daniel Ernst Binnekamp: daniel_binnekamp@hotmail.com /www.instagram.com/danielbinnekamp )
(kunstenaar: zie foto)
Barbara van
Doesburg
In
een wereld waarin het gemaakte lichaam van Kim Kardashian als schoonheidsideaal
wordt opgehemeld, heb ik mijn fascinatie voor de schoonheid in het alledaagse
losgelaten. Dit heeft zich geuit in een serie films die een alternatieve
schoonheid zoekt in het natuurlijke lichaam en de bizarre handelingen die we
uitvoeren om onszelf dichter naar deze gemaakte schoonheid te krijgen. (Tekst:
Barbara van Doesburg)
Lisa Sprangers
Er
wordt veel gevraagd van onze kinderen. Zij moeten presteren, zowel op school
als daarbuiten. De één is hiervoor gevoeliger dan de ander. Echter ondervinden
steeds meer kinderen negatieve gevolgen van de druk die hen door buitenaf wordt
opgelegd of die zij zichzelf opleggen. Ze zitten niet lekker in hun vel,
ervaren stress en zelfs burn-outs komen voor. Mijn missie als ontwerper is om
kinderen preventief te leren omgaan met prestatiedruk. In de serie “De
kleurpotloden” zien kinderen van 4-7 jaar hoe Regenboog helpt met prestatiedruk
op school. (Tekst: Lisa Sprangers)
Door
een stukje natuur draagbaar te maken, wil ik een gevoel van verbondenheid creëren.
De ring is iets levends –verzorg en koester hem. Het is een herinnering aan de
plek waar ik tot rust kan komen, mezelf kan verliezen en tegelijkertijd ook
terug kan vinden. Ik probeer aandacht te geven aan dze prachtige wereld vol
details, die soms in eerste instantie niet opvallen. Waardering voor de
verborgen schoonheden van de natuur, die een positieve werking hebben op
lichaam en geest. (Tekst: Monica Nijssen)
Pelle Schilling
Sarah Wouters
WHEN
I FLEX LIKE THAT is een collectie die gaat over de vrouw van nu. Jarenlang is
er gestreden om gelijke rechten tussen man en vrouw. Ondertussen zijn we in
2018 en merken we dat we het traditionele “huisvrouw gebeuren” nog steeds niet
van ons af weten te schudden. Zo spenderen vrouwen nog steeds de meeste uurtjes
aan het huishouden, nemen negen van de tien keer de beslissing om deeltijds
thuis te blijven zodat er voor de kinderen gezorgd kan worden en als kers op de
taart verdienen we gemiddeld zo een 26% minder dan manlief. De vrouw waar ik
voor ontwerp is zich daar heel bewust van. Ze combineert een gezinsleven met
een carrière op een steeds nonchalantere manier; je kan nu eenmaal niet altijd
een opgeruimd huis hebben met 4 kinderen en een goedlopende zaak. (Tekst: Sarah
Wouters)
(Bart Bruijn: bart_bruijn88@hotmail.com /www.instagram.com/bart.bruijn)
(Bart Bruijn: bart_bruijn88@hotmail.com /www.instagram.com/bart.bruijn)
Tim Dekkers
De mens is een parasiet van de aarde. We willen alles op aarde onder controle houden maar maken haar ook kapot. Kunnen wij de schoonheid inzien van ons toedoen? Ik ben een ontwerper die vanuit materiaal experimenten een project begint. Het is belangrijk dat het materiaal mijn verhaal ondersteunt en vertelt. Zo ook tijdens dit project. Ik ben op zoek gegaan naar materialen die een bepaalde groeiwijze hebben. Zo ben ik bij Polyurethaan en Aluin uitgekomen. Twee compleet verschillende materialen.
Het Aluin is een natuurlijk materiaal en dus gemakkelijk afbreekbaar. Het Polyurethaan is een plastic wat niet op een natuurlijke wijze kan worden afgebroken. Met deze materialen ben ik experimenten aangegaan om te kijken hoe ik ze kon laten groeien en tot in hoeverre ik daar als mens invloed op uit kan oefenen. (Tekst: Tim Dekkers)
Sophia Buter
Met
mijn collectie DARK FEMININE wil ik een nieuwe vrouw neerzetten. Een vrouw die
sterk overkomt en niet wordt tegengesproken. Op dit moment heb ik het gevoel
dat er behoefte is aan zo een rolmodel. Een voorbeeld hiervan kan worden
gevonden in het actuele debat waarin er een beweging ontstaat tegen oneerlijke
machtsverhoudingen binnen de filmwereld. Met mijn collectie wil ik een
statement maken door een vrouw neer te zetten die strijd voor het feit dat
mannen en vrouwen allebei gelijke gerechten moeten hebben, maar dan op een
manier waarbij zij deze gelijke rechten opeist zonder te spreken. (Tekst: Sophia Buter)
Johny Ceelen
For
this series of paintings John became inspired by the Hollywood motion pictures
from the Golden Age of Science Fiction; spanning from 1930’s into the 1950’s.
In these canvases, he takes on the role of the director. The paintings are
composed as film sets (containing both self-made and found images, both
figuratie and more abstract elements, as well as strong colour choices and
lighting effects). But we also see a film script in these paintings (giving us
some hints as to a possible narrative, but never allowing us to fully explain
the mystery behind the image). These landscapes and scenes take place in a time
that’s not this one, on a planet that’s not ours, where limitless deserts and
rolling, blue, water-like clouds and abandoned cities breathe and shimmer in
the light of a sun that may not be ours either. (Tekst: Michiel Westbeek)
Rachel van Vliet
Although
dhe works in a number of media, such as water, colour, installation and animation,
all Rachel’s works have a strong connection to painting, the medium with wich
she is most comfertable. For the past year she has steadily been building a
body of work around the subject of clouds. When we look at clouds, and I mean
really look at clouds, we slowly drift away with them, away from ourselves,
away from time perhaps, into a moment of nothingness, wich is at the same time
upliftig and a bit melancholy. There is both lightness and darkness in these
greyish paintings: a pleasant dreaminess as well as a sense of grief, which
both are themes she deals with poetically. (Tekst: Michiel Westbeek)
Maja Bolier
Wanderers,
nomads, migrants being blown by the winds scattered over this earth and
constantly ushered forward, onward, always discovering new landscapes, new
places, new people, but who are never able to shake off a sense of being
uprooted. They may see the same world as we do, wit hits balconies, fields of
corn, the bustle of city streets,, bodies of water, shadows, cloudy skies, seas
and abandoned buildings, but they see these in a different light, maybe, or in
a different way, or form a certain unbridgeable distance, their presence always
being displaced, disoriented and slightly dissociated from where they are.
(Tekst Michiel Westbeek)
Rosa Maria van
den Hove (rosavandenhove@hotmail.com )
Of
all the sensory stimuli that come to us during a day, the brain filters out
tactile stimuli the most. In other words, we don’t always feel what we are
touching. Our brains have envolved this way so you don’t constantly have tob e aware
of your butt touching the chair, or every movement yur hair makes, and your
brain van focus on its intellectual tasks. But we took this evolution further,
by adopting this strategy and implementing it in our lives. We’re told not to touche
ach other, or to touch art, but to focus on intellectual approaches to our surroundings.
In my opinion Rosa Maria van den Hove’s work reverses this: her objects are
appealing to our senses, whether they remind us of genitals or the soft tos of
our childhood, and demand tob e touched first, leaving us with complicated
emotions of intimacy, enjoyment, awkwardness and possibly embarrassment, which
we then intellectually process. (Tekst: Michiel Westbeek)
Het
klimaat in Nederland wordt extremer en wij mensen passen ons aan. Als wij dit
al normaal zijn gaan vinden hoe zit dat dan met de nieuwe generatie? Daarom heb
ik samen met kinderenen uit groep 5 dit thema onder de loep genomen. Door mij
te verplaatsen in de belevingswereld van deze kinderen werd ik uitgedaagd een
andere ontwerprol in te nemen. Namelijk die van een social designer. Samen
hebben we een educatieve route ontworpen die hun introduceert met het thema.
(Tekst: Lianne Hendriks)
Anna Walhof
Waar
ik in het begin dacht heel oplossingsgericht te werken en idealistisch was,
realiseerde ik me dat het helemaal niet gaat over de acceptatie van mensen met
een handicap in de mode. Maar dat het gaat over een overstijging. Het lichaam
verbeteren en overwinning In mijn collectie heb ik het lichaam opnieuw willen
benaderen. Door te starten vanuit 2 werelden, de Griekse standbeelden en de
oude Militaire uniformen is er sfeer ontstaan. Deze werelden en prothese
dragers hebben allemaal iets met elkaar gemeen, namelijk de kracht die ze
uitstralen. Doordat ik de kleding zo heb afgekapt benadruk ik in mijn collectie
juist de prothese en verberg ik ze niet. Ik beschouw ze als een accessoire.
(Tekst: Anna Walhof)
In
de algemene zin gaat schoonheid vaak gepaard met het woord perfectie. Maar hoe
kan je het woord perfectie verbeelden. Het is een subjectief begrip, dat je op
verschillende manieren kan benaderen. De geschiedenis leert ons dat de gulden
snede wordt omschreven als universeel esthetisch. Een wiskundige berekening die
“het” ideaal zou kunnen nabootsen. Deze berekening (a:b=(a+b):a) werd het
startpunt voor mijn project. Op grafische wijze ben ik gaan spelen met
vlakverdelingen, om zo een ideale verhouding te creëren rondom het lichaam, dit
resulteerde in punt-achtige vormen. Door gebruik te maken van verschillende
stoffen: soepel versus stijf ontstond er een optisch effect. (Tekst: Lieke
Arens)
Krijn Kroes
Als
kind kon ik de werkelijkheid niet van fantasie onderscheiden. Dit veroorzaakt
angst maar is mij tegelijkertijd ook dierbaar, iets waarin ik een pure
schoonheid ervaar. Deze ervaringen hebben mijn kijk op de wereld sterk beïnvloed
en zijn een belangrijke rol gaan spelen in de rest van mijn leven. Dit heet
geleid tot een overtuiging dat er naast onze zichtbare realiteit vele anderen
zijn.
Een
ervaring die zich ook bij anderen kan manifesteren in diverse vormen. In
dromen, psychosen, het gebruik van drugs, door meditatie, in de natuur en
vervoering die je kunt ervaren in het leven.
Vanuit
deze overtuiging onderzoek ik in mijn schilderijen en sculpturen het
schemergebied tussen werkelijkheid en het imaginaire. (Tekst: Krijn Kroes)
(Suzanne van Capelle: contact@suzannevancapelle.com)
(Suzanne van Capelle: contact@suzannevancapelle.com)
Koen Moonen
It
is night. There is a man awake in the forest, scurrying along, placing one
careful footstep after another in the dark, a large back pack full of drawing
aupplies on his back and a wooden board under his arm. We shouldn’t be here –
or should we? The forest by night is no scary place. There are trees, their
barks drawn in shades of darkness on their backs. There are puddles of
shimmering water. And if there no clouds, there are starry skies arching over
you and all the world. You sit still, your throughts grow calm, your eyes open
wide, drinking in what little light there is, and then you draw. And the rest
is silence. (Tekst: Michiel Westbeek)
Britte Koolen
Britte’s
work consists of minimalist, sculptural installations. Her progress begins with
making black-and-white drawings of abstract shapes, which are collaged and
recomposed before being remade digitally. Then she continues with building
small paper versions of what will become threedimensional sculptures, until she
makes the definitive works out of wod, which is painted black and white. With
such paired-down designs, precision is key, but precision can sometimes be
arrived at intuitively: imperfections that show up while working can be
deleted, but likewise exaggerated tobecome formal elemants in their own right. It
is a paradox. Just like the fact that she aims to, and succeeds in, “creating
silence with objects”, creating nothingness with things. And just as
paradoxicalis the fact that these minimalist shapes, which seem tob e “difficult”
of “intellectual” are the best discovered not by analytical contemplation, but
by walking around them, looking inside them, seeing them from all angles and
experiencing them as they are and as you are in the space. (Tekst: Michiel
Westbeek)
The greatest thing you’ll
ever learn
is just to love
And be loved in return
Love
Danielle
Follow
en blijf op de hoogte wanneer er een nieuw blog online komt en alle extra’s
informatie die niet op het blog verschijnt.
(zie
ook https://www.facebook.com/ASparkleofDani’sworld
of https://www.facebook.com/AllaboutaSparkleofDani’sWorld
)
(Liselotte Hartkamp: Lisehartkamp@gmail.com / wwww.instagram.com/lisehartkamp )
Geen opmerkingen:
Een reactie posten