"De
enige manier om van een verleiding af te komen, is eraan toegeven, verzet je,
en je ziel wordt ziek van verlangen naar de dingen die het zichzelf heeft verboden,
met verlangen naar wat zijn monsterlijke wetten monsterlijk en onwettig hebben
gemaakt."
Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray Ch. 2
Het duurt niet lang voordat een deel van mijn vragen beantwoord wordt door de vibe die in de studio hangt en het enthousiasme en het talent van de jonge spelers die zich aan mijn netvlies voorbij trekken. Mijn camera ziet vele mogelijkheden, ondanks dat ik beperkt ben in bewegingsruimte…..ik wil het proces van de doorloop van het stuk niet verstoren.
Regisseur Loek de Bakker heeft de taal en de sfeer van het aristocratische boek proberen te vatten, maar het in zijn eigen moderne jasje gegoten. Het is prikkelend, provocerend en het zoekt je grens op. Ik word er blij van, want het is verfrissend en blijft mijn aandacht vasthouden. Laat mij nadenken over de vertalingen die hij maakt vanuit de tijdgeest van 1900 naar nu met een opblaaspop en een plastic wietplant tot een geel plastic pistool en de minimale middelen die hij gebruikt op het toneel. Ik weet zeker dat het een feestje wordt als ik straks naar de “echte” voorstelling ga. Ben je al nieuwsgierig en kom je ook naar de voorstelling? Dan kun je zelf ervaren waarover ik schrijf……
Wie was Oscar Wilde (16 oktober 1854 – 30 november 1900)? Zoon van een gewaardeerd chirurg en geboren en getogen in Dublin, Ierland. Echter het meest fascinerende is dat hij ondanks zijn uitstekende scholing, een groot liefhebber was van de school voor esthetiek. Het geloof dat kunst moet worden gemaakt omwille van schoonheid en niet als een les in ethiek.
“Kunst in het belang van de kunst”
The picture of Dorian Gray is de enige bekende roman van Wilde. In 1890 verscheen het voor het eerst in Lippincott’s Monthly Magazine en een jaar later werd het gepubliceerd. Er was dus schijnbaar wel publiek voor, ondanks dat het als schandalig en immoreel werd beschouwd. Echter was het voor Wilde een manier om over zijn kunstfilosofie te schrijven.
Je mag niet zijn wie je werkelijk bent..
Zou hij zelf ook als jongere de zeer donkere kant van het leven hebben opgezocht en ermee weg zijn gekomen net als Dorian Gray? De rijkdom, verveling en de nieuwsgierigheid om aan je verlangens toe te geven en daarmee wegkomen…het was allemaal een stuk anoniemer dan in deze tijd waarin privacy ver te zoeken is door het internet.
Dit thema “jonge mensen die gruwelijke dingen doen en ermee wegkomen” triggerde de regisseur Loek de Bakker om voor het stuk van Dorian Gray te kiezen toen de Starring# hem vroeg. Zijn eerste gedachte was om iets te doen met de Affluenza-tiener Ethan Couch die vier mensen had vermoord bij een dronken rij-ongeval en waarbij zijn advocaat zei dat deze jongen leed aan Affluenza om hem vrij te pleiten. Toen las hij Dorian Gray met hetzelfde poëtische thema en wist hij het zeker…dit wordt hem, maar dan in een modern jasje a la Loek.
Met Oscar Wilde liep het niet zo goed af want hij werd veroordeeld voor grove schandelijkheid (seks met mannen). Hij kreeg de zwaarste straf die in die tijd mogelijk was; twee jaar dwangarbeid in Reading Prison. Na zijn vrijlating nam zijn creativiteit af en leefde hij in een Parijs hotel onder de naam Sebastiaan Melmoth in grote eenzaamheid. Alleen Reginald Turner bleef loyaal aan de toneelschrijver en was aan zijn zijde toen Wilde stierf in 1900.
"Maar schoonheid, echte schoonheid, eindigt waar een intellectuele expressie begint. Intellect is op zich een manier van overdrijven en vernietigt de
harmonie van elk gezicht."
Wist je al op jonge leeftijd dat je regisseur wilde worden was een van mijn vragen aan Loek de Bakker. Nou nee, was zijn antwoord. De sparkle begon toen hij in 5e klas van het VO op een culturele dag op school een toneelles volgde bij het Jeugdtheaterhuis. De verliefdheid op toneel kwam pas echt op gang toen hij naar een voorstelling van het Jeugdtheaterhuis was geweest. Hij meldde zich bij hen aan als speler en de topsport (ook voor zijn ouders die hem brachten) van 2x in de week repeteren en grote voorstellingen geven door het hele land begon. Hoewel het hem super gelukkig maakte en hij het geweldig vond om te acteren, realiseerde hij zich dat hij geen acteur was. Zijn interesse voor ideeën voor een scene gaven hem meer energie en hij wilde dit gevoel volgen. Op aanraden van de regisseur is hij theater-, film- en televisiewetenschap (media en cultuur) gaan studeren. Maar er bleef iets knagen en Loek besloot de sprong te wagen naar de toneelacademie in Maastricht en regie te gaan studeren.
Dit was een schot in de roos en Loek
voelde zich als een vis in het water. Dat hij
zelf ook weet hoe het is om aan de andere kant als speler te staan is alleen
maar een voordeel. Ook nu hij met jonge talenten werkt richt hij zijn focus
meer op het aanleren van, sprankelheid bewaren, dat imperfectie mag en zich
laten verrassen door hoe zij het invullen. Van ervaren acteurs verlangt hij
meer discipline, tot in de perfectie, en heeft hij veel meer een bepalende rol
als regisseur. De acteurs van Dorian Gray vinden het een feestje om met hem te
werken en waarderen zijn vakmanschap wordt mij verteld in het interview dat ik
met Ies Kaczmarek en Indi Kemper heb.
Als Loek
wordt gevraagd door de Toneelschuur (waar hij eerder voor gewerkt heeft) om
iets te gaan regisseren voor Starring #21 valt zijn keuze uiteindelijk op
Dorian Gray. Het meest spannend vindt hij de fase waar hij nu in zit tav het
toneelstuk….hoe komt het samen en ohhhh ik heb te
weinig tijd! Op de avond zelf is het minder spannend…loslaten en coachen in de pauze is het nuchtere antwoord. Voor de acteurs is dat net andersom…wat zullen zij een kriebels in hun buik hebben als het doek opzij gaat……
Ies Kaczmarek wist al op 8 jarige leeftijd dat hij acteur wilde worden, maar voor Indi Kemper kwam de liefde voor spelen pas op 15 jarige leeftijd naar boven. Beide studeren nu op een MBO toneelopleiding en willen graag doorstromen naar de toneelacademie. Ies wil graag acteur of mime richting kiezen en Indi twijfelt tussen scenografie en acteur, maar ik ben ervan
overtuigd met het talent dat ze hebben ze er wel komen.
De voorstellingen van Starring# worden voor en door jongeren gemaakt, veelal zonder veel spelervaring, onder begeleiding van een professionele regisseur, de ervaren technici en de productiemedewerkers van de Toneelschuur Producties.
En zo ondervinden de jonge spelers aan den lijve hoe een toneelvoorstelling tot stand komt. Ies en Indi vinden het proces erg leerzaam en de samenwerking tussen regisseur en de andere medespelers, waarin ruimte is voor je eigen ideeën, enerverend. Je leert je teksten te analyseren en dit toe te passen, je moet je verdiepen in je rol en research doen, de intonatie en de expressie van je gezicht en houding ….poeh!...het is best hard werken. J Zo ervaren ze het niet, want het is zo gezellig met elkaar en de sfeer is goed. Het is en blijft het feestje van Dorian Gray…….
Na een middag vol gesprekken, gegluurd te hebben achter de schermen van Dorian Gray en mijn camera vol met foto’s rol ik mijn koffer richting auto en begint het te spinnen in mijn hoofd………
Woah!, ik heb met mijn neus boven op het maakproces van de voorstelling gezeten………
Bedankt iedereen en tot 21 april…voor mij zijn jullie nu al Kanjers!
En voor mijn lezers: je zou langs moeten komen om met je eigen ogen het enthousiasme van de acteurs te zien waarmee de “moderne” versie van Dorian Gray neerzetten. Ik daag je uit en laat mij weten wat je ervan vond!
"Zijn onwerkelijke en egoïstische liefde zou zwichten voor een hogere invloed, zou worden omgezet in een edeler hartstocht, en het portret dat Basil Hallward van hem had geschilderd zou een gids voor hem zijn door het leven, zou voor hem zijn wat heiligheid voor sommigen is, en het geweten voor anderen, en de vrees voor God voor ons allemaal. Er waren opiaten voor wroeging, medicijnen die de morele betekenis van slaap konden doen verslappen, maar hier was een zichtbaar symbool van de degradatie van de zonde. Hier was een altijd aanwezig teken van de ondergang mannen brachten hun zielen aan. "
Love Danielle
** Klik op de foto om hem beter te kunnen zien.
Dorain Gray met Adrie Cossee, Beer Crolla, Shannon Duyve, Sicco van Giffen, Ies Kaczmarek, Indi Kemper, Eva Kievit, Emma Koopman, Bram van Leen, Julia Pera, Mylan Simonis, Rosa van Zonneveld regie Loek de Bakker chef d’équipe Heleen van Ham bewerking Loek de Bakker naar Oscar Wilde en Koen Tachelet muziek Reinier van Harten advies decor en kostuum Janne Sterke met dank aan Tjeerd Posthuma (bron: https://www.toneelschuur.nl/theater-productie/starring21-dorian-gray)
Voor de verloting van twee vrij kaarten van de voorstelling op vrijdag 20 april 2018 op mijn Facebookpagina is de code DG Starring#21
Facebook: Danielle de Rie
Instagram: Daniellederie
**Wist je al dat als je je email in het blog achterlaat elke keer een persoonlijke mail krijgt met extra's zodra er een nieuw blog uit is?
Dus schrijf je in!!
**Wist je al dat als je je email in het blog achterlaat elke keer een persoonlijke mail krijgt met extra's zodra er een nieuw blog uit is?
Dus schrijf je in!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten