"We can not achieve our wildest dreams by remaining who we are"
Al heel lang speelde het idee door mijn hoofd om een blog te beginnen van mijn reisavonturen.
Reizen is een grote passie van mij en ik neem mijn herinneringen graag mee met me terug door ze vast te leggen op foto of film.

Als moeder van 3 en een hond in een niet standaard gezin vol humor en gekkigheid, maak je altijd wel wat mee.

Naast reizen, zijn we gek op cultuur en kunst en de wilde avonturen van onze hond Lola (My name is Lola).

Dus voor diegene die er al zolang naar verlangd hebben om mijn avonturen (en ook die van Lola) te lezen en foto's te zien: "A sparkle of Dani's world". Love Danielle

vrijdag 13 april 2018

reposted!!

 
"De enige manier om van een verleiding af te komen, is eraan toegeven, verzet je, en je ziel wordt ziek van verlangen naar de dingen die het zichzelf heeft verboden, met verlangen naar wat zijn monsterlijke wetten monsterlijk en onwettig hebben gemaakt."
Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray Ch. 2 


Op 2e paasdag loop ik voor het eerst in mijn leven de repeteer studio in van de Toneelschuur in Haarlem. Wat kan ik verwachten en hoe is het stuk vertaald naar de visie van de regisseur? Er is tenslotte al een film en een boek….en hoe neem je het verschil tussen de film en het boek mee in je stuk? Deze en nog veel meer vragen dwarrelen door mijn hoofd. Maar het meest ben ik nieuwsgierig naar het jonge talent dat gecast is voor dit toneelstuk…..wat drijft hen en hoe zien zij hun toekomst, wat maakt dat ik naar dit prachtige stuk van Dorian Gray wil gaan?



Het duurt niet lang voordat een deel van mijn vragen beantwoord wordt door de vibe die in de studio hangt en het enthousiasme en het  talent van de jonge spelers die zich aan mijn netvlies voorbij trekken. Mijn camera ziet vele mogelijkheden, ondanks dat ik beperkt ben in bewegingsruimte…..ik wil het proces van de doorloop van het stuk niet verstoren.




Regisseur Loek de Bakker heeft de taal en de sfeer van het aristocratische boek proberen te vatten, maar het in zijn eigen moderne jasje gegoten. Het is prikkelend, provocerend en het zoekt je grens op. Ik word er blij van, want het is verfrissend en blijft mijn aandacht vasthouden. Laat mij nadenken over de vertalingen die hij maakt vanuit de tijdgeest van 1900 naar nu met een opblaaspop en een plastic wietplant tot een geel plastic pistool en de minimale middelen die hij gebruikt op het toneel. Ik weet zeker dat het een feestje wordt als ik straks naar de “echte” voorstelling ga.  Ben je al nieuwsgierig en kom je ook naar de voorstelling? Dan kun je zelf ervaren waarover ik schrijf……



De jonge Dorian Gray die, als hij arriveert in Londen, meteen een grote aantrekkingskracht heeft op mensen als Basil Hallward’s en Lord Henry Wotton door zijn engelachtige jeugdige schoonheid en zijn onschuld. Ieder willen ze hem meetrekken in hun eigen wereld en als hij geschilderd wordt door Basil laat hij zich verleiden om uit te spreken dat hij er eeuwig zo zou willen uitzien als op het portret. Een wens die hem tot zijn dood aan toe zal blijven achtervolgen en hem verleidt tot een hard en grenzeloos leven….. Bloednieuwsgierig ben ik hoe de moderne vertaling eruit komt te zien op de avond zelf in het theater, want ik kwam halverwege de doorloop binnen en weet ook nog niet alles…!

Wie was Oscar Wilde (16 oktober 1854 – 30 november 1900)? Zoon van een gewaardeerd chirurg en geboren en getogen in Dublin, Ierland. Echter het meest fascinerende is dat hij ondanks zijn uitstekende scholing, een groot liefhebber was van de school voor esthetiek. Het geloof dat kunst moet worden gemaakt omwille van schoonheid en niet als een les in ethiek. 
“Kunst in het belang van de kunst”


The picture of Dorian Gray is de enige bekende roman van Wilde. In 1890 verscheen het voor het eerst in Lippincott’s Monthly Magazine en een jaar later werd het gepubliceerd. Er was dus schijnbaar wel publiek voor, ondanks dat het als schandalig en immoreel werd beschouwd. Echter was het voor Wilde een manier om over zijn kunstfilosofie te schrijven. Ik vind dat je in zijn toneelstukken en zijn boek Dorian Gray zijn eigen worsteling des levens terug ziet. Een man die worstelde met zijn bi-/homoseksuele geaardheid en de weerstand die dat opwekte in de maatschappij. 


Je mag niet zijn wie je werkelijk bent..



Zou hij zelf ook als jongere de zeer donkere kant van het leven hebben opgezocht en ermee weg zijn gekomen net als Dorian Gray? De rijkdom, verveling en de nieuwsgierigheid om aan je verlangens toe te geven en daarmee wegkomen…het was allemaal een stuk anoniemer dan in deze tijd waarin privacy ver te zoeken is door het internet.

Dit thema “jonge mensen die gruwelijke dingen doen en ermee wegkomen” triggerde de regisseur Loek de Bakker om voor het stuk van Dorian Gray te kiezen toen de Starring# hem vroeg. Zijn eerste gedachte was om iets te doen met de Affluenza-tiener Ethan Couch die vier mensen had vermoord bij een dronken rij-ongeval en waarbij zijn advocaat zei dat deze jongen leed aan Affluenza om hem vrij te pleiten. Toen las hij Dorian Gray met hetzelfde poëtische thema en wist hij het zeker…dit wordt hem, maar dan in een modern jasje a la Loek.

Met Oscar Wilde liep het niet zo goed af want hij werd veroordeeld voor grove schandelijkheid (seks met mannen). Hij kreeg de zwaarste straf die in die tijd mogelijk was; twee jaar dwangarbeid in Reading Prison. Na zijn vrijlating nam zijn creativiteit af en leefde hij in een Parijs hotel onder de naam Sebastiaan Melmoth in grote eenzaamheid. Alleen Reginald Turner bleef loyaal aan de toneelschrijver en was aan zijn zijde toen Wilde stierf in 1900.  








"Maar schoonheid, echte schoonheid, eindigt waar een intellectuele expressie begint. Intellect is op zich een manier van overdrijven en vernietigt de 
harmonie van elk gezicht." Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray Ch. 1 



Wist je al op jonge leeftijd dat je regisseur wilde worden was een van mijn vragen aan Loek de Bakker. Nou nee, was zijn antwoord. De sparkle begon toen hij in 5e klas van het VO op een culturele dag op school een toneelles volgde bij het Jeugdtheaterhuis. De verliefdheid op toneel kwam pas echt op gang toen hij naar een voorstelling van het Jeugdtheaterhuis was geweest. Hij meldde zich bij hen aan als speler en de topsport (ook voor zijn ouders die hem brachten) van 2x in de week repeteren en grote voorstellingen geven door het hele land begon. Hoewel het hem super gelukkig maakte en hij het geweldig vond om te acteren, realiseerde hij zich dat hij geen acteur was. Zijn interesse voor ideeën voor een scene gaven hem meer energie en hij wilde dit gevoel volgen. Op aanraden van de regisseur is hij theater-, film- en televisiewetenschap (media en cultuur) gaan studeren. Maar er bleef iets knagen en Loek besloot de sprong te wagen naar de toneelacademie in Maastricht en regie te gaan studeren. 





Dit was een schot in de roos en Loek voelde zich als een vis in het water. Dat hij zelf ook weet hoe het is om aan de andere kant als speler te staan is alleen maar een voordeel. Ook nu hij met jonge talenten werkt richt hij zijn focus meer op het aanleren van, sprankelheid bewaren, dat imperfectie mag en zich laten verrassen door hoe zij het invullen. Van ervaren acteurs verlangt hij meer discipline, tot in de perfectie, en heeft hij veel meer een bepalende rol als regisseur. De acteurs van Dorian Gray vinden het een feestje om met hem te werken en waarderen zijn vakmanschap wordt mij verteld in het interview dat ik met Ies Kaczmarek en Indi Kemper heb.
Als Loek wordt gevraagd door de Toneelschuur (waar hij eerder voor gewerkt heeft) om iets te gaan regisseren voor Starring #21 valt zijn keuze uiteindelijk op Dorian Gray. Het meest spannend vindt hij de fase waar hij nu in zit tav het toneelstuk….hoe komt het samen en ohhhh ik heb te weinig tijd! 






Op de avond zelf is het minder spannend…loslaten en coachen in de pauze is het nuchtere antwoord. Voor de acteurs is dat net andersom…wat zullen zij een kriebels in hun buik hebben als het doek opzij gaat…… Als ik vraag of Loek interesse in de filmwereld heeft verschijnt er een glimlach op zijn gezicht. Wat grappig dat je dat vraagt, antwoord hij. Sinds kort wel maar theater zal altijd zijn grote liefde blijven. Maar na het zien van een film van Roy Andersson lijkt hem het maken van korte films wel een leuke nieuwe uitdaging in de toekomst. Die stijl van Roy Andersson intrigeert hem.


Ies Kaczmarek wist al op 8 jarige leeftijd dat hij acteur wilde worden, maar voor Indi Kemper kwam de liefde voor spelen pas op 15 jarige leeftijd naar boven. Beide studeren nu op een MBO toneelopleiding en willen graag doorstromen naar de toneelacademie. Ies wil graag acteur of mime richting kiezen en Indi twijfelt tussen scenografie en acteur, maar ik ben ervan
overtuigd met het talent dat ze hebben ze er wel komen. 

De voorstellingen van Starring# worden voor en door jongeren gemaakt, veelal zonder veel spelervaring, onder begeleiding van een professionele regisseur, de ervaren technici en de productiemedewerkers van de Toneelschuur Producties.
En zo ondervinden de jonge spelers aan den lijve hoe een toneelvoorstelling tot stand komt. Ies en Indi vinden het proces erg leerzaam en de samenwerking tussen regisseur en de andere medespelers, waarin ruimte is voor je eigen ideeën, enerverend. Je leert je teksten te analyseren en dit toe te passen, je moet je verdiepen in je rol en research doen, de intonatie en de expressie van je gezicht en houding ….poeh!...het is best hard werken. J Zo ervaren ze het niet, want het is zo gezellig met elkaar en de sfeer is goed. Het is en blijft het feestje van Dorian Gray…….


Na een middag vol gesprekken, gegluurd te hebben achter de schermen van Dorian Gray en mijn camera vol met foto’s rol ik mijn koffer richting auto en begint het te spinnen in mijn hoofd………

Woah!, ik heb met mijn neus boven op het maakproces van de voorstelling gezeten……… 
Bedankt iedereen en tot 21 april…voor mij zijn jullie nu al Kanjers!


En voor mijn lezers: je zou langs moeten komen om met je eigen ogen het enthousiasme van de acteurs te zien waarmee de “moderne” versie van Dorian Gray neerzetten. Ik daag je uit en laat mij weten wat je ervan vond!

"Zijn onwerkelijke en egoïstische liefde zou zwichten voor een hogere invloed, zou worden omgezet in een edeler hartstocht, en het portret dat Basil Hallward van hem had geschilderd zou een gids voor hem zijn door het leven, zou voor hem zijn wat heiligheid voor sommigen is, en het geweten voor anderen, en de vrees voor God voor ons allemaal. Er waren opiaten voor wroeging, medicijnen die de morele betekenis van slaap konden doen verslappen, maar hier was een zichtbaar symbool van de degradatie van de zonde. Hier was een altijd aanwezig teken van de ondergang mannen brachten hun zielen aan. "  Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray Ch. 8 

Love Danielle


** Klik op de foto om hem beter te kunnen zien.

Dorain Gray met Adrie Cossee, Beer Crolla, Shannon Duyve, Sicco van Giffen, Ies Kaczmarek, Indi Kemper, Eva Kievit, Emma Koopman, Bram van Leen, Julia Pera, Mylan Simonis, Rosa van Zonneveld regie Loek de Bakker chef d’équipe Heleen van Ham bewerking Loek de Bakker naar Oscar Wilde en Koen Tachelet muziek Reinier van Harten advies decor en kostuum Janne Sterke met dank aan Tjeerd Posthuma (bron: https://www.toneelschuur.nl/theater-productie/starring21-dorian-gray)  

Ga naar de site en mis het niet, want de kaartjes zijn bijna uitverkocht!!



Voor de verloting  van twee vrij kaarten van de voorstelling op vrijdag 20 april 2018 op mijn Facebookpagina is de code DG Starring#21

Facebook: Danielle de Rie
Instagram: Daniellederie

**Wist je al dat als je je email in het blog achterlaat elke keer een persoonlijke mail krijgt met extra's zodra er een nieuw blog uit is?
Dus schrijf je in!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten