"We can not achieve our wildest dreams by remaining who we are"
Al heel lang speelde het idee door mijn hoofd om een blog te beginnen van mijn reisavonturen.
Reizen is een grote passie van mij en ik neem mijn herinneringen graag mee met me terug door ze vast te leggen op foto of film.

Als moeder van 3 en een hond in een niet standaard gezin vol humor en gekkigheid, maak je altijd wel wat mee.

Naast reizen, zijn we gek op cultuur en kunst en de wilde avonturen van onze hond Lola (My name is Lola).

Dus voor diegene die er al zolang naar verlangd hebben om mijn avonturen (en ook die van Lola) te lezen en foto's te zien: "A sparkle of Dani's world". Love Danielle

vrijdag 8 juni 2018

Body art
(Tropenmuseum te Amsterdam te zien tot 26 augustus 2018)

                                              

The purpose of life is to enjoy every moment.

** Klik op de foto’s om ze beter te kunnen zien.
Body Art is een tentoonstelling over lichaamsversieringen in de breedste zin van het woord: van make-up en tatoeages tot onderhuidse implantaten en chirurgische veranderingen.
Dwars door de tijd en culturen heen. De vraag die hierbij centraal staat: waarom doen mensen dit?
De tentoonstelling neemt de bezoeker mee langs zes mogelijke antwoorden op deze vraag. Hedendaags werk van de wereldberoemde kunstenares ORLAN en foto’s van Krijn van Noordwijk worden afgewisseld met persoonlijke verhalen en topstukken uit de collectie van onder meer het Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum Volkenkunde. Ook is er de mogelijkheid voor bezoekers een lichaam virtueel te veranderen. Hierdoor word je geprikkeld na te denken over waarom je zoiets zelf wel of niet zou doen.
Body Art laat zien dat ieder versierd mens, hoe extreem het ook lijkt, daarmee uiting geeft aan zijn of haar identiteit. En die behoefte zit onder ieders huid! (bron: https://www.tropenmuseum.nl/nl/zien-en-doen/tentoonstellingen/body-art) Met de https://www.museumkaart.nl/  kun je gratis naar binnen.
Lichaamskunst, lichaamsversiering ofwel bodyart is een vorm van kunst waarbij het menselijk lichaam een centrale rol speelt. De meest algemene vormen van bodyart zijn bodypaintingtatoeages en piercings. Andere vormen bestaan uit het opzettelijk aanbrengen van littekens, brandmerken, en uit vervormingen door middel van een korset, een implantaat of het snijden van gaten in het lichaam met een scalpel.
Binnen de beeldende kunst ontstond de term "body art" in de jaren 70 als omschrijving van een stroming die voortkwam uit de conceptuele kunst en de performance. Het is een kunstvorm waarbij het eigen lichaam van de kunstenaar het primaire medium is waarmee het menselijke bestaan aan een kritisch onderzoek onderworpen wordt of van commentaar voorzien.
Een van de belangrijkste aspecten van deze lichaamskunst is dat het eigen lichaam van de kunstenaar op narcistisch-exhibitionistische, soms zelfs masochistische wijze tot 'beeldend materiaal' wordt uitgeroepen. Vaak hebben deze zogenoemde bodyart-performances iets weg van godsdienstige oefeningen of openbare terechtstellingen, waarin de performer boeteprediker en flagellant, beul en veroordeelde tegelijk is.
De kunstenaars zochten de fysieke grenzen op. Bijvoorbeeld Marina Abramovic danste tot zij van uitputting in elkaar zakte. Dennis Oppenheim ging naakt in de zon liggen met een boek op zijn buik, totdat hij geheel verbrand was.
Een grensvorm van bodyart kan gezien worden in de geprepareerde en geplastineerde lichaamsdelen van overledenen, zoals in de reizende tentoonstelling BODIES. (bron:  https://nl.wikipedia.org/wiki/Bodyart).

Het is een fascinerende tentoonstelling die soms een glimlach op je gezicht brengt, maar ook de rillingen over je rug laten lopen. Ik heb soms mijn hoofd afgedraaid, omdat ik dacht: dit gaat me te ver.
De persoonlijke verhalen, die in schilderij vormen worden verteld, grepen me het meest aan. Het was zo ontroerend om te lezen waar sommige tatoeages soms voor staan. En dan loop je de rode zaal in met de film over een jonge man die over zijn gehele lichaam is getatoeëerd. Het is eerste wat in je opkomt is: wat bezielde hem om dit te doen?, maar al gauw neemt de bewondering het over. De film is zo mooi gemaakt dat het je blijft aantrekken en je nadenkt over de vraag: How do you judge a book?. Hoe vrij ben jij in je denken? Blijven dingen die je in je opvoeding zijn bijgebracht je onbewust niet voeden ook al wil je dit niet?
Ik vond het bijzonder om bij mezelf eerste reactie te voelen die eigenlijk helemaal niet bij mij past , maar toch kwam hij naar boven. Gelukkig kon ik al snel weer terug naar mijn eigen basis en genoot ik volle teugen van deze fantastische tentoonstelling. En ik ben zo blij dat ik niet in de tijd van de korsetten mode ben opgegroeid…waarom zeg ik dit?  Als je naar de tentoonstelling gaat kom je daar achter!

Geef de dingen die je doen glimlachen nooit op!

Love Danielle

** Klik op de foto’s om ze beter te kunnen zien.
Je kunt mij volgen via mijn eigen facebookaccount: Danielle de Rie of mijn eigen instagramaccount: daniellederie.. Follow en blijf op de hoogte wanneer er een nieuw blog online komt en alle extra’s informatie die niet op het blog verschijnt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten